Поради психолога

Завершується навчальний рік, наближається пора державної атестації, незалежного оцінювання, і кожна сім’я, і діти, і їх батьки прагнуть зробити все можливе, щоб отримати високий результат.

Проте, у багатьох молодих людей ситуація іспиту викликає таку кількість негативних емоцій, що на переживання стану тривоги  витрачається більше сил, ніж безпосередньо на підготовку та здачу екзамену.

Як же підготуватися до випробувань найбільш ефективно, не витрачаючи зайвого часу та енергії? Як діяти на самому екзамені, щоб продемонструвати свої найкращі сторони и отримати високий результат?

Поради психолога учням щодо підготовки до ДПА, ЗНО та їх складання

  1. Готуючись до ДПА, ЗНО, корисно скласти план.
  2. Складаючи план на кожний день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні будете вивчати. Не взагалі: «Трохи позаймаюся», а що саме сьогодні вивчите, які саме розділи і якого предмету.

3.Добре починати із найважчого, з того розділу, що знаєте гірше. Але буває й так, що займатися не хочеться, в голову нічого не «лізе», одним словом – «немає настрою». У такому випадку корисно починати, навпаки, з того, що знаєте краще, з того матеріалу, що вам найбільш цікавий і приємний.  Тоді  поступово втягнетеся і опрацюєте багато

  1. Обов’язково слід чергувати роботу й відпочинок, скажімо, 40-хв. занять, після цього 10-хвилинна перерва. Можна в цей час зробити домашню роботу чи зарядку тощо.
  2. Готуючись до ДПА, ЗНО, не варто прагнути того, щоб прочитати і завчити на пам’ять увесь підручник. Корисно повторювати матеріал із конкретних питань.
  3. Щоденно слід перевіряти, як ви засвоїли матеріал: стисло записуйте зміст усіх питань, що були зроблені в цей день.
  4. Готуючись до ДПА, ЗНО, корисно структурувати матеріал шляхом укладання планів, схем, причому обов’язково потрібно робити це не подумки, а на папері. Така фіксація на папері корисна тому, що при згадуванні, повторенні «про себе» змішуються впізнання і реальне знання. Виникає відчуття, що ніби знаєш, але коли треба переказати його іншим, сказати вголос, воно кудись «вивітрюється». Саме з цим часто бувають пов’язані випадки, коли здається, що ви знаєте, пам’ятаєте, а відповідь виходить уривками. Тому такими прийомами добре користуватися і протягом навчального року, готуючись до різних занять. До речі, тоді й до іспитів легше готуватися. Коли ви записуєте план відповіді, ви стаєте в позицію людини, що передає свої знання іншим, тобто робите те саме, що й коли ви відповідаєте в аудиторії чи на іспиті. Плани корисні й тому, що їх легко використовувати при короткому повторенні матеріалу.
  5. Відповіді на найбільш важкі питання доцільно повністю, розгорнуто розповісти своїм близьким, другові-будь-кому, хто захоче слухати
  6. Якщо в якийсь момент підготовки до ДПА, ЗНО вам починає здаватися, що це вивчити неможливо і ви ніколи не зможете запам’ятати всього, що вимагається, подумайте про те, скільки з цього предмету ви вже знаєте, на якому етапі ви знаходитеся і скільки вам ще належить попрацювати, щоб засвоїти весь матеріал. А після цього зосередьтеся на тому, що вам потрібно вивчити, немовби перекинути місточок між тим, що знаєте, і тим, чого ще прагнете опанувати. Головне, ніколи не треба намагатися вивчити весь підручник на пам’ять, а треба завжди усвідомлювати, що ваше завдання не визубрити, а зрозуміти. Тому концентруйте увагу на ключових думках.
  7. Готуючись до ДПА, ЗНО малюйте в уяві картини тріумфу, легкої переможної відповіді. Думки про можливий провал недаремно називають саморуйнівними. Вони не тільки заважають вам готуватися, створюючи постійну напругу і сум’яття в думках, займаючи в них головне місце, вони до того ж дозволяють вам нічого не робити або робити все, спустивши рукави (навіщо напружуватися, якщо все одно нічого не вийде).
  8. За декілька днів до ДПА, ЗНО обов’язково «програйте» в уяві ситуацію складання іспиту, уявіть в усіх деталях обстановку, комісію, свої відповіді. Намагайтеся робити це якомога конкретніше, детальніше. Але-увага!-сконцентруйтеся на виборі кращої відповіді, кращої форми поведінки, а не на само руйнівних думках про провал, на власні страхи постарайтеся не звертати уваги: не женіть їх, але й не «зациклюйтеся» на них.


Батькам, які прагнуть розвивати здібності своїх дітей:

Створюйте умови для розкриття потенціальних можливостей психіки дитини

Уникайте однобокості в навчанні та вихованні

Створювати умови для виходу дитячої енергії, рухливості, емоційності: ігри, забави, казки важливі для дитини будь-якого віку

Допомагайте дитині у задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, любові, повага до оточуючих), оскільки людина, енергія якої пригнічена загальними проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження

Залишайте дитину на самоті та дозволяйте займатися своїми справами. Пам’ятайте: “Якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас”

Підтримуйте прагнення  дитини до творчості та виявляйте співчуття до невдач. Уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини

Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, запитання дитини. Відповідайте на всі запитання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за рамки дозволеного

Навчати слід не того, що дитина може зробити самостійно, а того, де потрібна допомога дорослого.